Alla platser har en historia – använd den!

För att kunna konkurrera med andra platser och projekt om bostadsköpare, hyresgäster och besökare behövs ett långsiktigt varumärkesarbete och en marknadsföring byggd på stabil och trovärdig grund. Och vad kan vara mer genuint än din plats historia?

De flesta utvecklingsprojekt är till sin natur väldigt framtidsinriktade. Visioner, tidsplaner, färdigställanden, säljstarter och inflyttningar. Så ska det förstås vara, men det är också en väldigt god idé att följa tidslinjen åt andra hållet, så långt det bara går.

En plats historia ger perspektiv, intresse, stolthet och skapar ett band till platsen – både för dem som bor där idag och för dem som funderar på att flytta dit. När människor vet vad som har hänt i området tidigare får de en helt annan känsla för den plats de idag kallar sin.


Mer intressant än du tror

Något vi på Näpen har blivit förvånade av i nästan varje område vi har jobbat med, är hur spännande platsens historia har visat sig vara när vi har grävt lite i den. Vad sägs om Sveriges första tennisbana, arkeologisk utgrävning av ett soldattorp från Karl XII:s tid, militärer och spioner, Sveriges första hamburgerbar eller inspelningen av en välkänd actionfilm?

historia

Gräv digitalt och analogt
Så hur gör man då om man vill kartlägga och lyfta fram platsens historia? Google är förstås en bra början. Nästa steg kan vara det lokala stadsmuseet, hembygdsföreningen, biblioteket, Riksantikvarieämbetet eller något annat arkiv. Mycket material finns tillgängligt digitalt idag, men ibland krävs också lite hederligt analogt detektivarbete.

Det är inte heller ovanligt att få bra utdelning genom att fråga de äldre som kanske har bott länge i ett område. Deras historier är ofta mer spännande än du kan ana och de brukar tycka om att berätta. Kanske vill de även bli citerade och medverka i din text. Ibland kanske de inte har upplevt händelserna själva, men fått dem berättade för sig av tidigare generationer.

Paketera och sprid innehållet
Givetvis varierar det hur intressant historia olika platser har, men nästan överallt har något spännande eller intressant inträffat. Beroende på plats och omfattningen av dina efterforskningar, kommer du få ihop olika mycket innehåll. Ibland kanske det räcker till en egen historiesida på webbplatsen och ibland kanske till en nyhetsföljetong som tar dina läsare genom århundradena. Oavsett vilket så ska du alltid använda dina sociala kanaler för att få spridning. Att skapa bra innehåll utan att sprida det är som att elda för kråkorna.

Om du tror att våra erfarenheter och metoder kan vara till hjälp är du välkommen att höra av dig till oss på Näpen. Vi älskar platsers historia nästan lika mycket som deras framtid.