Property Branding: Bygg in varumärket i huset

Utmaning:

Kungsbrohuset är en av världens mest miljösmarta kontorsbyggnader belägen mellan Kungsbron och Klarabergsviadukten i Västra city i centrala Stockholm. Fastighetsägaren som utvecklade fastigheten är Jernhusen. Näpens grundare Anna och flera av näpens kreatörer har jobbat med projektet från år 2007 under tidigare anställningar.
Våren 2010 invigdes Kungsbrohuset, I dag kallas huset Schibstedhuset efter den största hyresgästen. Uthyrningsarbetet skedde samtidigt och i direkt konkurrens med Waterfront Building som har både ett bättre namn, bättre läge och även har kongresscentret.
År 2007 pratar ingen i branschen om miljö och hållbarhet. Certifieringarna hade precis börja komma på tal.

Lösning:

Fastighetskonceptet som togs fram var starkt och löpte som en röd tråd igenom kommunikationskonceptet: 20 miljösmarta lösningar tog fram och paketerades på ett sätt som bl.a. gav internationell PR. De fastighetstekniska lösningarna var inte nya, men ingen hade tidigare paketerad dem och lyft dem på det här viset. ”Huset som värms att människor” byggde på lösningen med att ta överskottsvärme från Centralstationen till uppvärmning.

Resultat:

Kungsbrohuset hyrdes ut snabbare än Waterfront Building
2012 såldes Kungsbroshuset och Kerstin Gillsbro VD för Jernhusen sa i en intervju ”Vi är mycket nöjda med att värdet starkt har påverkats av husens miljöprofil och centrala läge.”

KBHfasadvepa

Leave a Reply